Novo vozilo nije uvek ispravno

Bez autora
Sep 19 2010

Da bi prvi put registrovali nov, tek kupljen automobil, vozači u Srbiji obavezni su da svoje vozilo prethodno odvezu na tehnički pregled. Iako se u većini evropskih zemalja na prvu kontrolu odlazi tek nakon dve ili tri godine, naši zakoni propisuju drugačije, bez obzira što je automobil kod auto-dilera došao pravo iz fabrike, a iz prodajnog salona prešao direktno u ruke novog kupca. Pri tehničkom pregledu vrši se osnovna identifikacija vozila, odnosno određivanje njegove vrste. Na osnovu vrste vozila se primenjuje zakon, na primer, koju vozačku dozvolu mora da poseduje vozač, koja ograničenja brzine važe za vozilo, koje uslove ono mora da ispunjava i slično. Na tehničkom pregledu upisuju se i važni podaci o vozilu, poput broja šasije, koji ga kasnije prate tokom njegovog korišćenja. Obavezu prikupljanja ovih podataka nadležni organi ne žele da prepuste nestručnim licima.

Novo vozilo nije uvek ispravnoDa bi prvi put registrovali nov, tek kupljen automobil, vozači u Srbiji obavezni su da svoje vozilo prethodno odvezu na tehnički pregled.

Iako se u većini evropskih zemalja na prvu kontrolu odlazi tek nakon dve ili tri godine, naši zakoni propisuju drugačije, bez obzira što je automobil kod auto-dilera došao pravo iz fabrike, a iz prodajnog salona prešao direktno u ruke novog kupca.

Objašnjenje ovog pravila za “Blic nedelje” dao nam je Branimir Pejović, načelnik Odeljenja za saobraćajno-tehničke poslove MUP.

– Pri tehničkom pregledu vrši se osnovna identifikacija vozila, odnosno određivanje njegove vrste. Na osnovu vrste vozila se primenjuje zakon, na primer, koju vozačku dozvolu mora da poseduje vozač, koja ograničenja brzine važe za vozilo, koje uslove ono mora da ispunjava i slično – kaže Pejović.

On dodaje da se na tehničkom pregledu upisuju i važni podaci o vozilu, poput broja šasije, koji ga kasnije prate tokom njegovog korišćenja. Obavezu prikupljanja ovih podataka nadležni organi ne žele da prepuste nestručnim licima.

– Nikako ne možemo da obavežemo proizvođača ili distributera automobila da prilikom prodaje vozila upisuje njihovu vrstu i ostale pojedinosti u skladu s propisima. Oni ne raspolažu takvim znanjima, pa to može da se uradi jedino na tehničkom pregledu. Tada bismo takođe rizikovali da prepisujemo i koristimo podatke u koje nismo sigurni ni da li su tačni – smatra Pejović.

Drugi, ali takođe veoma važan razlog za obaveznu kontrolu novog vozila je i njegova tehnička ispravnost. Naime, istraživanja i iskustvo su pokazali da se dešavaju propusti kod proizvođača koji mogu kasnije da ugroze život vozača.

– Pre tri godine sproveo sam istraživanje ispravnosti kočnica automobila jednog renomiranog nemačkog proizvođača i ispostavilo se da je više od 50 odsto imalo kočioni sistem koji ne ispunjava propisane standarde. Na testu sam koristio automobile iz prodajnog salona koji takvi nikada ne bi prošli tehnički pregled. U srpskim uslovima ne znači da je novo vozilo istovremeno ispravno – dodaje Pejović.

Primeri evropskih zemalja pokazuju da nije neophodno da nova vozila idu na tehnički pregled, već se to obavlja nakon dve ili tri godine.

– U Sloveniji, svako vozilo koje uđe u državu upisuje se u centralnu bazu s kojom je povezano i MUP i služba tehničkog pregleda. Tako svi imaju tačne podatke o vozilima. Iskreno se nadamo da ćemo i mi jednog dana imati takvu bazu, čime bi identifikacija kakvu sada sprovodimo na tehničkom pregledu postala suvišna. Na prvu kontrolu vozilo bi išlo tek za tri godine – kaže Pejović.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik